© Flemming Lönqvist

Nyhedsarkiv

Her har vi samlet nyheder og orienteringer fra tidligere år og det "gamle" system. Dog har vi udeladt helt uaktuelle orienteringer uden historisk værdi. Vær opmærksom på, at ikke al orientering nødvendigvis er gæl- dende i dag, da oplistningen mere har karakter af historik. Af samme årsag kan heller ikke forventes at eventuelle link sta- dig er virksomme.
1. december 2018

Ændringer i bestyrelsen

Bestyrelsesmedlem Sten Christensen har solgt sin ejendom og er fraflyttet udstykningen. 1. suppleanten er ble- vet indkaldt, men har ikke ønsket at påtage sig hvervet. Derfor blev 2. suppleant Tobias Larsen indkaldt. Han har sagt ja til opgaven og er derfor nu - pr. 1/12-2018 - en del af bestyrelsen. 1. december 2018

Fældning af træer mv.

På årets generalforsamling blev vedtaget en stor forhøjelse af kontingentet fra 2019, men at der så kunne mod- regnes i forhold til egen indsats ved frivillig arbejde på fællesarealerne. Efterfølgende har det vist sig at være en opgave der er umulig at realisere, dels på grund af de sikkerhedsmæssige og forsikringsmæssige aspekter og dels på grund af uklarhed omkring reglerne for eventuelle skattemæssige konsekvenser (indberetning etc.). En henvendelse til Skat allerede i foråret 2018 har endnu ikke udvirket et svar. Konsekvensen er, at vi vil henvende os til nogle professionelle til at foretage, fældning, udtynding og beskæring - i etaper - og altså betale os fra det, efterhånden som økonomien er til det. Det vil - alt andet lige - forårsage en stigning i årskontingentet fra 2019, men vi håber at kunne holde det et stykke under de 1.500,- kr., som blev varslet og faktisk vedtaget på generalforsamlingen. 1. juni 2018:

Fartdæmpning på Dyssegårdsvej: Svar fra kommunen

Vores henvendelse til kommunen af 25. marts, er nu besvaret således fra Park og Vej: "Vi udførte en trafiktælling i 2013 på Dyssegårdsvej ud for nr. 22. Den viste, at der i gennemsnit på et hverdagsdøgn kørte cirka 222 køre- tøjer, hvoraf 11 var lastbiler. Gennemsnitshastigheden var på ca. 32,8 km/t og 85 % fraktilen lå på cirka 45,4 km/t. Der var i alt 16 køretø- jer, der overskred hastighedsgrænsen, hvor af 2 kørte mellem 60 og 65 km/t, som var de højest målte hastigheder. I forhold til den tælling mener vi ikke, at der er et problem med hastigheden på Dyssegårdsvej. Vi ser desværre mange steder i kommunen, at 85 % fraktilen ligger et stykke over 50 km/t i byzone, og det er ikke tilfældet her. Vi har fuld forståelse for, at I er bekymret på jeres børn vegne. De midler vi har til trafiksikkerhed og skoleveje prioriterer vi efter hvor be- hovet er størst. Tiltag på Dyssegårdsvej vil i en prioritering med andre mulige tiltag i hele kommunen ikke blive prioriteret højt, og derfor er der ikke udsigt til at der vil blive etableret hastighedsdæmpende foranstaltninger på jeres vej i en overskuelig fremtid. Hvis trafikken har ændret sig meget siden 2013 vil vi overveje om vi skal lave en ny tælling i foråret 2019 på Dyssegårdsvej. Umiddelbart har vi ikke kendskab til større ændringer i Gadstrup, men måske I har kendskab til noget, der kan forsvare at lave en ny tælling?" 20. maj:

Privatlivspolitik

Den 25. maj 2018 træder EU Databeskyttelsesforordningen (GDPR) i kraft og den nuværende Persondatalov er- stattes. I den forbindelse kommer der skærpelser af kravene til, hvordan virksomheder og vi som forening op- bevarer og behandler personoplysninger. Forandringerne består primært i, at vi skal beskrive og dokumentere, både eksternt og internt, hvordan og hvad vi registrerer og hvad vi bruger oplysningerne til. Vi har derfor udfær- diget en privatlivspolitik, som du kan læse/hente ved at klikke her. Denne politik kan ændres fra tid til anden og vil kunne findes dels på siden under "Bestyrelsen" og dels under siden "Downloads / Anden orientering". 17. april

Velkomstfolder revideret

En opdateret udgave af velkomstfolderen er lagt op. Der er kun enkelte redaktionelle rettelser omkring aktuel kontingentsats. 25. marts 2018:

Fartdæmpning på Dyssegårdsvej?

På foranledning af flere medlemshenvendelser og senest på vores generalforsamling, blev der udtrykt bekym- ring for den fart, som visse trafikanter kommer med på vores stamvej. Der blev også kritiseret den øgede trafik, der benytter Dyssegårdsvej som genvej fra Kirkebakken og Ramsømaglevej til Brodrupvej. På den baggrund har bestyrelsen rettet henvendelse til kommunen med forslag om nogle fartdæmpende foranstaltninger og et for- bud mod gennemkørende tung trafik. Du kan se henvendelsen her. 25. marts 2018:

Grundejerforeningens historik

Ved bladren i de gamle protokoller, har der i 2011 været nedfældet diverse skelsættende punkter i foreningens historie. Dette ark er siden opdateret frem til nu. For dem der interesserer sig for det, kan det være interessant at få et indblik i nogle af de mange punkter der faktisk danner foreningens nu 50 årige historie. Meget kan også læses i de beretninger og generalforsamlingsreferater, der er tilgængelige her på hjemmesiden, helt tilbage til 1991. Du kan læse historikken her og vi vil søge løbende at holde den ajour. 25. marts 2018:

Ny kasserer

Vores mangeårige kasserer Ferdinand Franzpötter har på bestyrelsens konstituerende møde den 22. marts, øn- sket at trække sig lidt tilbage. Ferdinand blev valgt ind i bestyrelsen i 1977 og har siden 1980 været kasserer, hvor han har siddet solidt og fast på pengekassen. En stor tak til Ferdinand for en strålende og trofast indsats. Ny kasserer blev Ayoe Kilbak, Damvej 39. Ferdinand fortsætter i bestyrelsen som almindelig bestyrelsesmedlem. 1. december 2017

Træfældning mv. på vores fællesarealer

Som omtalt på seneste generalforsamling, trænger vores fællesarealer til en gevaldig "oprydning", udtynding og fældning af træer. Det er så stor en opgave, at den ikke kan løses af frivillig arbejdskraft (der også i de senere år har været en mangelvare). Derfor har vi siden maj måned søgt firmaer der kan påtage sig denne opgave og give et tilbud herpå. Det er dæleme lidt af en opgave, idet det indtil nu kun er lykkedes (siden sept) at få 3 til at se på området med henblik på afgivelse af et tilbud. Indtil nu har vi kun modtaget 1 tilbud og det lyder på flere hund- rede tusinde kroner. Vi afventer stadig tilbud fra de øvrige (de har ikke sagt nej), da vi skal have noget at sam- menligne med. Krisen er øjensynlig ovre og det lader til at vi kommer op på et ikke forventet prisniveau. Besty- relsen vil drøfte det videre tiltag, når vi har fået de 2 øvrige tilbud. 1. december 2017

Udskiftning i bestyrelsen

Da nuværende bestyrelsesmedlem Kenneth Kampmann frafrlytter udstykningen den 4/12, er 2. suppleant Sten Haunstrup Christensen, Dyssegårdsvej 22 indtrådt i bestyrelsen. 18. september 2017

Udskiftning i bestyrelsen

Da nuværende bestyrelsesmedlem Connie Hansen er frafrlyttet udstykningen, er 1. suppleant Ayo Kilbak, Dam- vej 39, indtrådt i bestyrelsen. 21. august 2016

Trappe genetableret

Vi har nu fået genetableret trappen ned af baneskrænten i udstykningens sydligste ende, Den blev jo revet væk af stormen og væltede træer for et par år siden. På årets generalforsamling blev et forslag om genetablering vedtaget. Vi er siden blevet lovet forskellige tilbud på sådan en trappe, endda udsigt til en billig ståltrappe med gelænder. Det er muligt at løftet om, hvor billig den trappe ville være, ikke kunne holde "vand", for trods flere rykkere, lykkedes det ikke at få et konkret tilbud frem. Vi har derfor taget os til takke med en noget mere simpel, men dog brugbar løsning. Den kom til at stå grundejerforeningen i 10.000 kr. Den "grønne" vækstrate er meget stor I denne sommer har vi erfaret at alt er groet helt fantastisk. Godt i de fleste tilfælde, men vi må også erkende, at mange af vores træer er blevet alt for høje. Vi har fået foretaget beskæringer af en del træer og fældet andre væltetruede træer. Men der er alvorlig brug for en "græsslåning" af træerne; altså få kappet en del i højden. Det bliver den største opgave (og udgift) i de kommende år. Mange hække breder sig lidt kraftigt Vi har også konstateret, at der for nogle af vores medlemmer kniber med at få klippet deres hæk. Som udgangs- punkt har en hæk hidtil måtte være op til 180 cm. i højden, når den stod i skel. Nu tillades dog en højde på op til 200 cm. Når en hæk står i skellet mellem 2 parceller, må den plantes lige i skellet. En hæk ud mod vej/fortov el- ler fællesareal, skal dog plantes så langt inde på egen grund, at bevoksningen ikke rager ud på vejen eller forto- vet. Dét er et problem nogle steder. Det er ikke rimeligt at der på den måde "forsvinder" 1-1,5 meter af fortovs- bredden. Derfor en henstilling om, at sådanne hække snarest bliver beskåret, i hvert fald i bredden, men at høj- den på maks. 200 cm. også respekteres. Hvis nogen klager over en for høj/bred hæk kan forholdet indbringes for Hegnssynet, som så vil give et pålæg, evt. med fuldbyrdelse. Vi kan hilse og sige, at det absolut ikke er en bil- lig løsning :-) Renholdelse af fortove Grundejerne henledes opmærksomheden på, at den enkelte grundejer har pligt til at renholde fortov ud for egen parcel, herunder evt. snerydning og glatførebekæmpelse. Det gælder også for de parceller som har skel ud mod den brede stamvej og særlig, hvor der vokser græs i armeringsstenene, skal dette slås. 18. april 2016

Velkomstfolder opdateret

På generalforsamlingen blev besluttet at ophæve vores snerydningsordning og velkomstfolderen er derfor op- dateret i overensstemmelse hermed. Ny udgave fra Download-siderne. 23. november 2015:

Opdatering om snerydning

Det har stadig ikke været muligt at få materiel ud til at rydde de boligveje som ikke bliver ryddet på kommunens foranledning. De entreprenører vi har kontakt med, er nemlig stadig meget optaget af deres kontrakter med Vejdirektoratet, kommuner og firmaer. Da nærmeste dages vejrudsigt lover varmere vejr + regn, løses proble- met af sig selv. Ærgerligt at situationen er sådan, men alternativet for os, ville have været at etablere en aftale om et beredskab, men det er på ingen måde billigt. Kommunen har - på vores forespørgsel - meddelt os at resten af kategori B-vejene (altså dem som kommunen rydder) er planlagt ordnet i løbet af dagen. Enkelte steder har man måtte opgive at komme gennem vejen, fordi anvendt materiel ikke var stærkt nok til at skubbe den efterhånden tunge sne. Dette er man opmærksom på og vil sende kraftigere materiel forbi. Det forudsætter dog også at ingen biler, trailere osv. er parkeret på vejene, for man undlader hellere rydning frem for risiko for skader på parkerede køretøjer. 22. november 2015:

Snerydning

Nogle har spurgt til, hvornår sneen bliver ryddet på vores veje og hvornår grundejerforeningens beredskab træ- der i kraft. Først og fremmest må vi bedrøve med at grundejerforeningen ikke har et egentlig beredskab; altså sneryddere der starter ud, så snart sneen falder (eller er faldet). Det ville være alt for omkostningstungt at have et sådant beredskab. Dernæst kan fortælles at sneen er faldet i en sådan mængde at vi gerne aktiverer en snerydning, men vi kommer ind som en sidste prioritet, da alle sneryddere jo først skal udføre opgaverne for de instanser de har kontrakt med. Først derefter kan der måske frigøres kapacitet til rydning på vores områder og vi vil så vurderes situationen igen. Den kommunale snerydning sørger for rydning på nogle af vores boligveje, men som udgangspunkt er den en- kelte grundejer selv ansvarlig for snerydning og glatførebekæmpelse af vejstykke og fortov ud for egen parcel. På de af vores boligveje, der har en længde på over 100 m. sørger kommunen dog for snerydning og glatføre- bekæmpelse af vejen, men sidst prioriteret i deres vinterberedskabsplan. Dvs. at adgangsvejene til Damvej 3-9, 11-21, 23-33 og 35-45, Dyssegårdsvej 16-20, 22-28 og 87-95 samt Dyssegårdsvænget, ikke ryddes/saltes ved kommunens foranstaltning. Mere information kan hentes fra Roskilde Kommunes hjemmeside. På den hjem- meside kan ses, at vores boligveje (over 100 m. længde) er kategoriseret som B-veje og vil, på hverdage, blive ryddet af kommunen, når A-vejene er gjort farbare. 14. juli 2015:

Velkomstfolder for tilflyttere

Bestyrelsen har udarbejdet en folder der byder nye tilflyttere velkommen. Den introducerer foreningen med praktiske oplysninger. Folderen udleveres fremover i trykt form til nye medlemmer. Ved denne første udgave har vi dog valgt at udsende den trykte folder til alle vores medlemmer - til orientering. Samtidig har vi meddelt medlemmerne individuelt, hvilke data vi har om dem. Folderen vil - såvel nu som i fremtidig opdaterede udgaver - kunne downloades fra fanen "Downloads" under "Anden orientering". 10. april 2015

God ide at vi har din mailadresse

Tilmeld dig vores nyhedsbrev ovenfor, så får du besked når der er nyt på hjemmesiden. En afledt fordel er også at vi lige kan kontakte dig på mail, hvis vi har en besked der kun gælder dig. Det har nogle stykker netop mær- ket, idet vi sådan helt gelinde kunne minde om at de ikke havde betalt deres kontingent endnu, men at de godt kunne nå det, hvis de skyndte sig. Da ville de undgå den "kedelige rykker med gebyr på 100 kr.", der snart afsen- des til alle der ikke har betalt. Denne mail-service var gratis og at forstå på nogle tilbagemeldinger, så har der virkelig været tale om en forglemmelse - og betalingen blev hurtig ordnet. 2. april 2015

P-reglerne i udstykningen

Der har gennem den seneste tid været en misforstået holdning til, hvordan de i deklarationen nævnte P-regler skulle tolkes. Derfor har vi nu udfærdiget en ny regelfortolkning som dels kan hentes på download siderne un- der "anden orientering", men også kan hentes her. 2. april 2015

Appel til hundelufterne

På generalforsamlingen blev der udtrykt ærgrelse over de hundeluftere som ikke samler deres hunds efterla- denskaber op (læs: Hundelort) og at de som samler det op i en pose, da bare smider posen ind i hæk eller busk. Alle er velkommen til at lufte deres hund på vores fællesarealer, men betingelsen er, dels at den føres i snor og dels at hundens efterladenskaber samles op og fragtes til en affaldsspand. At efterlade pose med indhold i na- turen, gør kun nedbrydningsprocessen endnu mere langvarig. At en hund skal føres i snor på vores arealer, skyldes almindelig hensyn til andre mennesker og andre hunde der kan blive ængstelige ved løse hunde. 13. februar 2015:

Højere kontingentopkrævningsgebyr for 2015

Udgiften for udsendelse af kontingentopkrævninger til medlemmer der ikke er tilmeldt BetalingsService (BS) stiger en smule hvert år. For 2015 er den akkumulerede stigning så meget, at vi bliver nødt til at hæve gebyret med 10,- kr. for indbetalinger, der ikke sker via den automatiske betalingsservice. Betaler du således i år på an- den måde end med BetalingsService, vil din opkrævning næste år blive pålagt et opkrævningsgebyr på 35,- kr. At gebyret først opkræves næste år, skyldes det forhold, at vi først ved indbetalingen kan se, hvorledes betalingen er sket. Det er fortsat gratis at blive opkrævet via BS. Det er fordi vores omkostninger derved bliver absolut minimale. Er du ikke tilmeldt endnu, så kan det gøres ved at klikke her. Du bliver da stillet om til at kommunikere direkte med NETs via en sikker forbindelse. De indtastede oplysninger om cpr-nr. og bankkonto får vi ikke kendskab til. Til- melding skal være sket senest 1. marts for at have virkning fra samme år. Opkrævningsgebyret vil fremover stige mere og hyppigere. Det skyldes at der er nogle grundlæggende udgifter ved at kunne have en ordning med udsendelse af indbetalingskort. Disse udgifter ville vi ikke have, hvis alle var tilmeldt BS. Derfor har bestyrelsen fundet det rimeligt, at disse medlemmer pålægges denne udgift. Desto færre medlemmer der er på denne ordning (fordi flere og flere betaler via BS), desto færre er der at fordele den grundlæggende udgift på. Der er en alternativ mulighed for gratis betaling. Det fordrer at man betaler direkte til vores bankkonto senest 10. marts. For at bruge denne mulighed skal du maile til post@dygrfor.dk, at du gerne vil dette. Du vil herefter få en svarmail om, hvor meget du skal betale og til hvilken bankkonto. Når betalingen så er registreret, annulle- res udsendelsen af opkrævning fra Nets for dette år. Men det er vigtigt, at du mailer til os og at betalingen kan ses på vores konto senest den 10. marts, ellers har vi ingen mulighed for at spare dig for gebyret, idet opkræv- ningen da ryger af sted fra Nets. Der skal mailes til os om denne mulighed hvert år. 8. december 2014

Så er der igen gratis brænde

Så har skovfolkene været i gang med 2. fase af nødvendige træfældninger. Det er sket langs jernbanen på det vi kalder "Indianerstien". Her er de fældne træer skåret op i stammer på ca. 1 meter og ligger nu klar til fri afhent- ning af foreningens medlemmer. 31. august 2014

Har du brug for en håndværker eller vil du klage over en....

Webportalen 3byggetilbud har lavet en overskuelig grafik, der viser hvordan man klager over en håndværker eller et firma i byggebranchen. Grafikken er ret informativ og kan ses her. På samme webportal er det også mu- ligt at kunne indhente 3 tilbud på en given opgave. Gå til forsiden, ved at klikke her. 2. marts 2014

Gratis brænde

De hyrede "skovfolk" har nu fældet en del træer, midtpå ved foldboldbanen og på arealet lige før jernbanetrap- pen. De er ikke helt færdige med alle fældningerne og mangler også at fjerne alle grenene. Alt efter vejret fort- sætter de snarest muligt. Selve træstammerne er blevet skåret op i fornuftige størrelser og det er nu frit for medlemmerne at hente disse som brænde til pejsen. Det er gratis samt afgifts- og skattefrit :-) Hent brændestykkerne i en trillebør eller lign. da det ikke vil være muligt at køre på området med bil. Reglen om "Først til mølle" gælder. Adgangsveje: Damvej mellem 39 og 41 samt mellem 33 og 35. 30. oktober 2013

Stormen mandag den 28. oktober

Stormen i mandags har væltet fle- re af vores træer på de grønne områder. "kælkebakken" er lige nu spærret af et væltet træ. Man kan dog krybe sig udenom ved at "klatre og kravle" lidt. Ferdi vil sna- rest søge at lave en passage. Den sydlige trappe til "Indianerstien" blev totalskadet Værre er det på den sydlige del af udstykningen - ved trappen ned mod jernbanen. Her er 2 store træer væltet og deres rodklumper har simpelthen revet hele trappen op og gjort den ubrugelig. Her fo- restår et større arbejde og det skal besluttes om trappen skal reetab- leres eller sløjfes. De fleste er nok mest stemt for at der fortsat skal være en trappe, men det bliver så nødt til at være en helt ny og det risikerer at blive en ikke ringe udgift. Vi sonderer mulighederne. Vil du have noget gratis brænde? Derudover er et par andre træer vætet. Disse skaber dog ikke nogen videre gene. Men vi vil da gerne opfordre medlemmerne til at gå ud og skære op af det brænde de kan bruge fra de væltede træer. Det er gratis; eneste betingelse er blot at man efterlader stedet i en ordnet og farbar tilstand. Kan du fælde træer? Enkelte træer, heriblandt et stort piletræ (på sidste græsområde ned mod Jernbanestien), er så beskadiget at de også skal/bør fældes. Det er dog en opgave man kun gør, hvis man har det fornødne kendskab til det. Har du dette kendskab (eller kender nogen...) så modtager vi gerne et tilbud. Udover det gratis brænde, kan der også blive tale om en mindre honorering. Mail til post@dygrfor.dk eller ring til Ferdi (kassereren) på 4619 0595, hvis det har din interesse. 10. maj 2013

Gebyrfri kontingentbetaling?

Fra sidste år blev det vedtaget at opkræve gebyr for de medlemmer der ikke var tilmeldt Betalingsservie (BS) og altså dermed fik tilsendt et indbetalingskort. Gebyret er begrundet i de ekstra omkostninger som foreningen har ved denne opkrævningsform. Det eventuelle gebyr opkræves bagud, således at dem der i år ikke betalte via BS, bliver opkrævet gebyret på næste års opkrævning. De gebyrer der blev opkrævet i år gælder altså opkræv- ningerne fra sidste år. Vi skal også gøre opmærksom på, at dette gebyr, der pt. er på 25,- kr., uværgerligt vil stige i de kommende år. Det skyldes at vi, udover en variabel udgift pr. opkrævning, også har en basal udgift for over- hovedet at have muligheden for indbetalingskort kørende. Så desto flere der (heldigvis) tilmelder sig BS, desto færre bliver der om at deles om denne basale udgift. Det er til gengæld fuldstændig gebyrfrit, når man betaler sit kontingent via Betalingsservice (BS). Endnu en mulighed for gebyrfri indbetaling bliver nu, at man kan betale direkte til vores bank. Det forudsætter at man - hvert år - selv orienterer sig om, hvilket beløb der skal indbetales og selv sørger for overførselen, samt at det sker senest på sidste rettidige indbetalingsdato. Disse oplysninger vil fremgå af hjemmesiden under me- nupunktet Foreningen/Bestyrelsen. Man skal dog tilmelde sig denne ordning, så vi kan hive pågældende med- lem ud af opkrævningssystemet. Det betyder også at medlemmet ikke modtager hverken opkrævning eller sær- skilt advis. Generelt er det at fremsende en opkrævning egentlig en service og hvis man ikke vil have den "servi- ce" skal man udtrykkelig fraskrive sig den. Det gøres i form af en aftale som man udfylder og indsender. Klik her for at hente denne formular. Den kan udfyldes på skærmen og sendes som e-mail. Vær dog obs på, at alle felter skal være udfyldt, før den kan sendes. Når aftalen er godkendt, vil den blive returneret med påtegning (via mail) til medlemmet. Man skal være opmærksom på, at man ikke må være i restance og at eventuelle opkrævningsge- byrer - der ellers først skulle betales til næste år - skal være indbetalt forlods. Vi anbefaler dog at man lader sit kontingent tilmelde BS, da dette har den højeste grad af sikkerhed både med hensyn til selve betalingen og at det sker rettidigt. Den nye ordning er kun indført efter forslag fra ét medlem. 18. april 2013

Spærringen af jernbanetrappen

Vi har nu talt med Roskilde Kommune, der fortæl- ler at stien ikke er kommunal, men en "privat fæl- lesvej". Men derfor må man ikke bare lige spærre den. Herom skal der søges kommunens tilladelse forinden, jf. vejloven. Det har Bane Danmark ikke været OBS på (de har formodentlig slet ikke vidst at stien var der) og de er blevet pålagt at etablere en skiltning og/eller information, så man i god tid guides uden om afspærringen. Bane Danmark vil internt overveje om de skal udsende en informa- tion til områdets beboere. 17. april 2013

Jernbanetrappen ved

Damvej spærret

Hvis du skal med toget, et du nok blevet orienteret om, at dette for øjeblikket sker med togbus fra Gadstrup Sta- tion. Hvad man imidlertid ikke har orienteret om, er at vores adgang til stationsarealet fra trappen ved Damvej 29 er blevet spærret (se billede). Det bevirker, at du i stedet skal gå ad stien op til Hovedgaden, hen til Jernbane- stien, ad denne hen til den anden officielle trappe (se kortskitse). Det er en omvej på ca. 500 m. eller 8-10 min. ekstra gåtur. Noget man ikke lige tager højde for, hvis man ikke ved det. Foreningen har protesteret til Bane Danmark, som har beklaget det skete og oplyst det er af sikkerhedsmæssige hensyn og at man forventer adgangen genåbnet den 6. maj. 17. april 2013

Manglende kontingentbetalinger

Desværre er der igen enkelte der endnu ikke her betalt deres kontingent. Sidste frist var 2/4. Til disse har vi nu udsendt en rykkerskrivelse. hvor der er blevet påført et rykkergebyr på 100 kr. samt renter fra 1/3. Gebyret dæk- ker foreningens ekstraomkostninger og er ikke udtryk for ekstra fortjeneste. Vi oplever ikke sjældent, at skyldne- ren så hurtigt finder det gamle indbetalingskort og kun betaler det oprindelige beløb. Men den går ikke, gebyr og renter skal også betales og gør man ikke det, så får man flere rykkere, hver rykker med nyt gebyr på 100 kr. Udgiften er jo afholdt af foreningen og årsagsvolderen er jo det pågældende medlem selv. Læs denne artikel om Kontingent til tiden fra Parcelhusejernes Landsforening. 15-feb-2013

Udvidet nabohjælp?

På TV2 er der i den seneste tid kørt en kampagne for STOP TYVEN. Der er mange tiltag man kan gøre. En af de nye muligheder er indførelse af et nyt alarmkoncept. Kort fortalt går det ud på installation af et elektronisk alarmsystem, som virker trådløst. Det går dog ikke til en vagtcentral, men til ens nærmeste naboer, der således vil være i stand til at reagere langt hurtigere end et vagtfirma normalt kan. Alarmeringen sker trådløst og kræver ikke internet-, telefon- eller GSM-forbindelse. Naboernes opgave er så blot at samles og observere; evt. alarme- re politiet. Hvis indbrudstyven opdager en sådan aktivitet, ønsker de at fordufte hurtigere end de kom. Når poli- tiet så kommer kan alle disse "vidner" forhåbentlig bidrage med signalement, undløbsretning osv. Hvis ind- brudstyven ikke opdager, hvad der sker udenfor, kan politiet måske nå at fange ham. Det er nemlig værd at be- mærke, at når politiet får melding om igangværende indbrud, så kommer de meget stærkt frem til gerningsste- det. Du kan læse mere om systemet ved denne brochure (Klik her) eller på adressen www.næralarm.dk. Normalt er grundejerforeningen ikke mellemled for firmaer der vil sælge produkter til vores medlemmer, men her har vi valgt at gøre en lille undtagelse, fordi systemet bygger på en forudsætning om et vist fællesskab og her kan grundejerforeningen jo være et koordinerende led. Men ellers er grundejerforeningen - på ingen måde - økonomisk involveret eller forpligtet. For at systemet kan startes op, kræver det en deltagelse på mindst 10 parceller og er den interesse til stede, til- bydes medlemmerne en rabat på 2.000 kr. på grundpakken til 4.495,- kr. og 25% på evt. supplerende tilbehør. Du kan se pristilbuddet ved at klikke her. Det er en udvidet form for nabohjælp, som vi bør overveje at gå ind i. Hvis der er bred interesse for det, kan vi evt. få arrangeret en demoaften, hvor en repræsentant fra alarmfirmaet kommer og demonstrerer og fortæller om systemets formåen + svarer på de måske mange spørgsmål, der kan opstå. Bestyrelsen vil derfor gerne ha- ve en tilkendegivelse fra medlemmerne om man er interesseret i dette. Giv os en mail på post@dygrfor.dk om du er interesseret, herunder interesse for en demoaften og eventuelt om denne demoaften kunne være i for- længelse af vores kommende ordinære generalforsamling. November 2012

Snerydning i den kommende sæson

En forudsætning for eventuel påkrævet snerydning af vores veje er, at såvel fortove som veje er ryddet for par- kerede biler, henstillet materiel, grusbunker, byggeaffald mv. Se nærmere i dette nyhedsbrev der tidligere er ud- sendt på print til alle parceller. 4-apr-2012

Nyhedsbreve udsendes ikke længere på print

Den ordinære generalforsamling vedtog bestyrelsens forslag om, at orientering fremover kun sker via vores hjemmeside. Hvis du ønsker automatisk besked på din mail, når sådan orientering foreligger, da tilmeld dig vo- res nyhedsbrev (se øverst på denne side). Dette gælder også indkaldelser til og referater fra generalforsamlin- ger. 13-jun-2012

Affald, trækæppe og større sten på de grønne områder.

For 2. gang i år skal vores plæneklipper repareres for et par tusinde kroner. Det skyldes skader som følge af træ- kæppe og andre genstande der ligger og flyder på de områder, hvor der er græs. Når græsset er højt er disse genstande ikke til at få øje på, når man kommer kørende med græsklipperen og så sker skaderne. Vi mener at være klar over, at det ikke er vores medlemmer, der bare lader ting og affald ligge og flyde, men det er vores medlemmer der skal betale - for enten den (måske påkrævede) forudgående oprydning eller også for de skader der sker på vores plæneklipper. Derfor en opfordring til at fjerne kæppe o.l væk fra græsarealerne, hvis du støder på sådan "tingester", under din vandretur. 13-jun-2012

Inspektionsrapport for legepladsen

Vi har nu modtaget den skriftlige rapport om vor legeplads' beskaffenhed. Du kan se rapporten her (PDF-fil). 31-maj-2012

Legepladsen nedlægges

Den 30. maj har vi - på foreningens begæring - fået gennemgået legepladsen af en uvildig og certificeret lege- pladsinspektør. Konklusionen er, at det ikke kan betale sig at gøre den forsvarlig, i forhold til hvad en ny lege- plads vil koste. En forsvarliggørelse af legeredskaberne ville betyde dels reparation af de skader der er og dels konstruktive ændringer, så redskaberne kan opfylde de i dag gældende lovkrav, herunder bl.a., at der skal etab- leres faldunderlag på en stor del af hele legepladsen. Da behovet for en legeplads er meget lidt udtalt, bliver der altså ikke tale om at udskifte den. Derfor vil den blive fjernet totalt i nærmeste fremtid. Dette gælder alle legeredskaberne, da ikke et eneste af dem er sikkerheds- mæssig forvarlig at have på en offentlig tilgængelig legeplads. Når vi modtager besigtigelsesrapporten vil den blive gjort tilgængelig her på hjemmesiden. 11. november 2011

Snerydning i den kommende sæson

En forudsætning for eventuel påkrævet snerydning af vores veje er, at såvel fortove som veje er ryddet for par- kerede biler, henstillet materiel, grusbunker, byggeaffald mv. Se nærmere i dette nyhedsbrev der også er ud- sendt på print til alle parceller. 20. oktober 2011

Muldvarpe på boldbanen under bekæmpelse.

Der er i dag foretaget "gasning" af muldvarpe på fællesarealernes fodboldbane. I et område begrænset af 2 ad- varselsskilte tilrådes det ikke at børn eller hunde færdes. Mere specifikt kan man sige, at børn ikke bør lege der og at hunde bør undgå at stikke snuden i jorden. Advarslen gælder så længe skiltene er placeret der, idet det er Mortalin der fjerner skiltene, når bekæmpelsen er overstået. 26. juli 2011

Udlægning af gift

Der er konstateret mosegrise og/eller muldvarpe på dele af de grønne fællesarealer. Onsdag den 27. vil Morta- lin derfor starte en bekæmpelse af disse. Det sker muligvis ved udlægning af gift eller gasning de berørte områ- der. Der vil blive opsat advarselsskilte i nødvendigt omfang, så derfor hold jeres husdyr på afstand, hvis I lufter dem på dette område. Når "faren" er overstået (og skadedyrene væk) vil skiltene blive fjernet. 5. juni 2011

Beskæring af "skoven"

Vi har truffet aftale om en beskæring af "skoven", der ligger i den sydlige ende af fællesarealerne. Der vil ske en beskæring, så passage rundt om skoven bliver mere fri og åben. Også på stykket mellem fodboldbanen og lege- pladsen vil der blive tyndet ud af de grene der hænger for lavt. Der er brug for beskæringer og udtynding man- ge steder i udstykningen. Det nævnte er, hvad der sker i dette års etape. De følgende år er der planlagt lignende beskæringer andre steder på fællesarealerne. Arbejdet iværksættes snarest muligt - lidt afhængig af vejret. 17. maj 2011

Vi er nu medlem af Parcelhusejernes Landsforening (PL)

Pr. 1. maj er foreningen medlem af PL og dette er hver enkelt af vores medlemmer også. I har formentlig allere- de fået første nummer af medlemsbladet "Mit Hus". Alle har nu adgang til at få vejledning fra PL og man kan og- så på deres hjemmeside www.parcelhus.dk få en masse nyttig information. Visse dele af hjemmesiden har kun adgang for medlemmer. Hvis du har behov for denne adgang skal du have et password, som du får ved at kon- takte PL's sekretariat. Du skal opgive medlemsnr. Det står på bagsiden af bladet "Mit Hus". Det er nummeret yderst til venstre lige over dit navn. 1. marts 2011

Hjemmesiden er blevet redesignet.

Velkommen til 3. version af vores hjemmeside. Den er blevet redesignet helt fra bunden. Den har stadig samme indhold men navigationen skulle være blevet nemmere. Der er også føjet endnu flere historiske referater til vort arkiv, så de seneste 20 år nu er tilgængelig. Den første version af vores hjemmeside, så dagens lys i marts 2001. Den blev fornyet ifm. kommunesammenlægningen pr. 1. januar 2007 og nu her på hjemmesidens 10 års jubilæ- um kommer så 3, version. 7-Feb-2011

Mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrev

Vi har nu gjort det muligt at man kan tilmelde sig vort nyhedsbrev. Det eneste, sådan et nyhedsbrev vil indehol- de er meget korte orienteringer, f.eks. vigtige "her og nu"-beskeder og meddelelse om opdateringer af hjemme- siden. Du tilmelder dig med din mailadresse ved at klikke på linket, der er placeret under menupunktet Nyhe- der. Nyhedsbrevet distribueres efter et system, så ingen kan se, hvilke andre der modtager mailen. Dette - for at undgå misbrug af din mailadresse. Intet nyhedsbrev vil indeholde vedhæftede filer eller fyldig tekst, men typisk henvise til hjemmesiden. Din mailboks bliver altså heller ikke overbelastet. 26-Dec-2010

Det kniber med snerydning og afhentning af affald

Det kniber desværre med at komme rundt for de store biler på visse dele af vores vejnet. Det skyldes ulovligt parkerede biler. Således er parkerede biler ved starten af vejstykket fra nr. 27-85, årsag til at den kommunale rydning og afhentning af affald er blevet droppet. Vi havde også problemet lørdag nat, hvor den af os hyrede plov sad fast i en halv time, fordi den ikke kunne komme tilstrækkelig rundt. Nu har vi fået lavet en aftale, hvor der kommer en gummiged og prøver at skrabe det værste sammen. Entre- prenøren kan imidlertid ikke komme før mandag morgen kl. 7:00. Derfor: Væk med alle parkerede biler; dels for man kan komme til, men også for at undgå at billerne bliver "begravet". 18-Dec-2010

Snerydning er på vej

Alle har vel lagt mærke til det voldsomme snevejr. Til orientering skal oplyses at vi har bestilt rydning af alle vo- res veje (også dem som kommunen ikke rydder). Rydningen sker med plov, men den kan først komme i løbet af aftenen/natten, da statsvejene skal ordnes først og snevejret ophøre. Det skal bemærkes, at det er en forudsætning for rydning, at biler ikke er parkeret på vejene (det må de jo heller ikke ifølge reglerne), da ploven er ret bred. I fald der alligevel er parkerede biler og ploven kan komme forbi, vil sneen blive skubbet ind foran eller bag ved bilen. Det skal især bemærkes, at hvis der f.eks. i begyndelsen af en vej holder biler parkeret på en sådan måde, at ploven kun vanskelig kan passere, så er det hele vejen der ikke bliver ryddet. 11-Okt-2010

Kommunen vil gøre vores veje til privat fællesvej

Det er konsekvensen, hvis kommunen vedtager det fremlagte budgetforlig på onsdag den 13/10. Det vil betyde at hver parcel fremover skal betale et sted mellem 1.000,- og 1.400,- kr. om året til en vejfond, idet vi så frem- over selv skal betale både vedligeholdelse og renovering af veje, fortov og vejbelysning. Der kan læses meget om dette urimelige på Parcelhusejernes Landsforenings hjemmeside. Det seneste er dog at Transportministe- ren tilsyneladende vil foretage et lovindgreb der forhindrer dette. Læs artikel herom. 9-Aug-2010

Borgermøde om trafikken i Gadstrup

Roskilde Kommune inviterer til borgermøde om trafiksituationen i hele Gadstrup. Det foregår torsdag den 26/8 kl. 19:00 på Gadstrup Skole. Læs invitationen her. 5-Maj-2010

Kontingentrestancer.

Nogle medlemmer er igen igen i restance. Det er utroligt at bestyrelsen skal have besvær med at inddrive et så latterlig lavt kontingent som vores. Efter vi er gået over til PBS-opkrævning burde der ikke længere være nogen undskyldninger for sene indbetalinger. For at tilgodese de medlemmer der altid er rettidig med deres betaling har bestyrelsen besluttet en 0-tolerance over for de "modvillige". Disse har samtidig fået tilsendt en oplysnings- folder om konsekvenser mv. Se folderen ved at klikke her. 13. feb. 2010

Orientering om indførsel af BetalingsService

Fra år 2010 opkræves kontingentet via Pengeinstitutternes BetalingsService. Klik her for at læse vort oriente- ringsblad herom (udsendes også sammen med den kommende indkaldelse til GF). 28. maj 2009

Hvad med en ny og gratis legeplads?

Vores legeplads er i en ret dårlig tilstand. En del foreslår den nedlagt, medens andre siger vi skal beholde den. Rent faktisk er den udskiftningsmoden, men sådan en udgift kan nemt løbe op i en kvart million. Læs nærmere i nyhedsbrevet fra maj 2009. Heri henvises til en brochure om sponsoreret legeplads - den kan du hente her. 20. juni 2007

Nye vedtægter godkendt

Roskilde kommune har nu - uden bemærkninger - godkendt de vedtagne vedtægter. 27. maj 2007

Nye vedtægter vedtaget?

På den ekstraordinære generalforsamling 23/5, blev de nye love vedtaget. Disse kan ses under menupunktet "Foreningen" og kan også downloades herfra. Se iøvrigt vores nyhedsbrev om dette samt om sankthans-bål og lidt om beskæring af træer, hæk og buske. Læs mere. 25. feb. 2007

Snekaos!

Orientering om snerydningspligt og hvad vi har gjort og hvad man kan diskutere vi skal gøre. Læs her (PDF-fil). 1. jan. 2007

Goddag til Roskilde.

Ramsø kommune er nu blevet en del af Ny Roskilde. Vi har ajourført vores hjemmeside og samtidig tilført den et nyt og friskere design. I menuen Links er der under "Roskilde Kommune" en række hurtige links til direkte op- slag på hyppig søgte oplysninger - så er I fri for selv at lede rundt efter dem :-) Nov.-2006:

HUR og Roskilde Amt har nu blåstemplet udvidelsen af

Roskilde Lufthavn?

Blandt politikerne i HUR og Roskilde Amt var der kun ringe modstand mod den foreslåede udvidelse. Modstan- derne er meget skuffede over at der ikke blev "flyttet et eneste komma" og føler ikke at de mange højt kvalifice- rede indlæg er blevet iagttaget. Mange organisationer er for øjeblikket ved at udarbejde en klage til Naturklage- nævnet. Det samme er borgmestrene i 4 omkringliggende kommuner, deriblandt Ramsø kommune. Okt.-2006:

Indsigelse mod udvidelse af Roskilde Lufthavn?

Ingen tvivl om at vi er enige om, at vi er imod mere støj, møg og fourening. Blandt vores medlemmer har vi mange der siger nej til en udvidelse af Roskilde Lufthavn. Vi ved også at der er nogle der bifalder den. Alt i alt er det et politisk spørgsmål som bestyrelsen ikke har mandat til at udtrykke synspunkter for, på foreningens veg- ne. 20/11-2005:

Naturklagenævnet har afsagt kendelse om "Nyttehaverne"

Naturklagenævnet har netop stadfæstet Fredningsnævnets afgørelse, hvormed der nu vil blive tilladt udstykning til 3 parcelhuse samt at det øvrige områdes fredningsbestemmelser skærpes. Dette område ryddes fuldstændig og der skal sås græs. Dette areal overtages og vedligeholdes af kommunen og bliver et offentlig areal. Mange vil sikkert fortsat være fortørnet, få vil givetvis juble men alt i alt er det vel ikke den værste udgang sagen kunne få. Læs Dagbladets artikler fra 19/11-2005 - efterfulgt af formandens resumé og kommentarer. Klik her. 10/05-2005:

Naturklagenævnet besøgte "Nyttehaverne" igen den 9. maj

2005

Trods års tovtrækkeri om ophævelsen af den såkaldte Exner-fredning omkring Gadstrup Kirke, var der i går livlig debat, da Naturklagenævnet for anden gang besøgte området omkring kirken. Her ønsker en privatmand at op- føre tre parcelhuse mod en delvis ophævelse af fremningen. Modstanderne derimod raser over, at kommerciel- le interesser skal tilsidesætte den principelle fredning, der er udstedt for områder omkring cirka 4.000 kirker landet over. Klik her for Dagbladets reportage. 25/10-2004

Fredningsnævnets afgørelse.

Fredningsnævnet har den 25/10-04 truffet afgørelse om det af kommunen fremsatte fredningsforslag for nytte- havegrunden. Dette forslag blev tiltrådt og betyder at der herefter kan udstykkes 3 parceller i det ene hjørne og at kommunen overtager resten af arealet som forinden skal være ryddet for træer og buske. Læs afgørelsen her (PDF-fil 140K) 25/06-2004

Vedtægterne godkendt af Ramsø Kommune

Efter ændring af vedtægterne på den ekstraordinære generalforsamling den 27/05-2004, har vi nu modtaget kommunens endelige godkendelse. På download-siderne kan de hentes som PDF-fil. Bemærk: Alle medlemsparceller vil i den kommende tid modtage et nyt eksemplar af vedtægterne. Gem dette som et tillæg til skødet. 03/02-2004:

Kommunen har udsendt tillæg til kommuneplanen samt

lokalplan for nyttehaverne.

Læs begge planer her. 3/11-2002:

Der kommer slet ingen antennemast op på vores område

eller i Gadstrup overhovedet.

Sonofon har annulleret lejekontrakten og løber fra i hvert fald deres moralske ansvar og måske også juridiske ansvar. Læs her (Red. 2011: det meste af sagen er samlet i et udtræk fra gammel hjemmeside) 23/06-2002

Kommunen nægtede (i første omgang) opsætning af

antennemasten.

Beslutningen og konklusionen opfattes dog forkert af nogle. Læs nærmere redegørelse her. 02/04-2002:

Der indkaldes til EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING,

onsdag den 24. april kl. 19:00 i Gnisten.

Der skal tages beslutning om rejsning af mobilmast og indtægten herfor til grundejerforeningen. Læs indkal- delse og redegørelse ved at klikke her (PDF-fil). 05/07-2001:

Nu foreligger afgørelsen omkring nyttehaverne.

Naturklagenævnet har afsagt deres kendelse. Læs afgørelsen her. 29/03-2001:

Støjplage

Fra generalforsamlingen 15/3, blev det henstillet at medlemmerne - på lørdage, søn- og helligdage - i måneder- ne juni-aug. incl., undlader at bruge støjende maskiner etc. i tidsrummet kl. 12:00-15:00. 29/03-2001:

Grundejerforeningen har nu fået sit eget domæne.

Nu er vi på: http://www.dygrfor.dk
Tilbage til toppen Tilbage til toppen
Genvejsmenu: Skift til…